Rakamlarla mobil ticaretin bugünü ve yarını


İnsan hayatını kolaylaştıran mobil cihazlar, pek çok alanda fırsat yaratıyor. Mobil kullanıcı sayısının her geçen saniye artıyor oluşu da firmaların bu noktaya eğilmelerinin önemini ortaya koyuyor. Özellikle ticaret söz konusu olduğunda mobil cihazların etkinliğini göz ardı etmek mümkün değil. ABD’yi kapsayan bir araştırmaya göre 2016 yılında e-ticaret satışları yüzde 15,7 oranında büyüme gösterirken sadece mobil ticaret harcamaları 46,8 oranında büyüdü.

Mobil ticaret söz konusu olduğunda Türkiye’nin de büyük bir gelişme kaydettiği gözlemleniyor. IAB ABD’nin 19 ülkeyi içine alan araştırmasında Türkiye’nin yüzde 44 oran ile aylık mobil alışverişin en yüksek olduğu ülkelerin başında gelmesi de bu yargıyı doğruluyor. Buradan yola çıkarak tüketici beklentileri de göz önünde bulundurulduğunda Türkiye de dahil olmak üzere tüm dünyada ticaretin gelecekte daha da mobilize olacağını öngörmek mümkün.

Fakat tüm bu gelişmeler elbette bir anda olup bitmeyecek. Dolayısıyla geleceğin ticaretine yön veren mobilin güncel durumuna bakmadan ileri dönemler için tahmin yürütmek çok doğru olmaz. İşte yarın hakkında ipuçları veren mobil ticaretin bugünkü durumu ve geleceğe taşıyacağı yankıları…


Tasarım


Geleneksel ticarete göre birçok açıdan daha iyi bir alışveriş deneyimi sunan e-ticaret, mobil devrimle birlikte biraz daha farklı bir boyuta taşınıyor. Tüketicilerin diledikleri yerde ve anda alışveriş ihtiyaçlarını karşılayabilme istekleri, e-ticaret firmalarının site tasarımlarını mobil cihazlara göre iyileştirmelerini de zorunlu kılıyor. Mobil web sitelerinin gündeme gelmesinde rol oynayan söz konusu beklentilerin responsive (mobil uyumlu) tasarımların önem kazanmasında da etkili olduğu söylenebilir.

ABD’de geçtiğimiz yıl 8.000 katılımcı ile gerçekleştirilen bir çalışmaya göre tüketicilerin yüzde 85’i ilk alışverişlerinde olumlu bir mobil deneyim yaşatmayan firmalardan tekrar alışveriş yapmayı tercih etmediklerini belirtiyor. Bu ciddi oran, e-ticaret firmalarının müşterilerini memnun etmek adına mobil alışveriş deneyimini iyileştirmeye daha fazla odaklanmaları gerektiğine işaret ediyor.


Çoklu kanal


Çok önceleri yalnızca fiziksel mağazalar üzerinden hizmet sunan firmaların dijital dönüşüm yaşayarak e-ticarete kanalize olduklarını görebilmek mümkün. Bunun yanı sıra yalnızca online alışveriş hizmeti veren bazı firmaların da kendi fiziksel mağazalarını açtıklarına şahit olduğumuz bir dönemdeyiz. Paylaşılan rakamlar, mobil üzerinden yapılan alışverişlerin dikkate değer oranlara ulaştığı konusunda zaten şüpheye yer bırakmıyor. İşte bu gibi gelişmeler, firmaların müşterilerine çok daha kusursuz bir alışveriş ortamı yaratabilmeleri için uygun bir zemin hazırlıyor.

Son zamanlarda en çok konuşulan pazarlama yaklaşımlarından çoklu kanal (omnichannel), online ve offline alışveriş kanallarının mobil ve diğer teknolojilerle entegrasyonu temeline dayanıyor. Buna göre tüketicilere her zaman ve her yerde mükemmel bir alışveriş deneyimi yaşayabilmeleri için alışverişe giden yolları birbirine paralel şekilde konumlandırmak gerekiyor. Geleneksel ve elektronik perakende türlerinde satın alma kararını vermeden önce mobil cihazlar üzerinden ürün ve firma hakkında araştırma yapan tüketici oranının yüzde 50’nin üzerinde olması da ileride mobilden bağımsız bir omnichannel strateji inşa edilemeyeceğini gösteriyor.


Güvenlik


Mobil ödemelerin online perakende içindeki payı 2016 itibarıyla dünya çapında yüzde 35’e yükselmiş durumda. Mobil ticarete dair rakamların artış göstermesinde elbette mobilin satın alma süreçlerine kazandırdığı “hız” büyük rol oynuyor. Ancak ödeme konusunda kazanılan hız, güvenlik kaygısı taşıyan tüketicilerin fikirlerinin değişmesinde etkili olmayabiliyor.

Online alışveriş süreçlerine hız kazandıran mobil cihazlar, ödemelerin de aynı şekilde seri ve sorunsuz gerçekleşmesini zorunlu kılıyor. Bu anlamda güvenilir ödeme altyapıları sunan finans teknolojilerinin giderek daha fazla önem kazanacağını savunmak yanlış olmaz.

2014 yılında tüm perakende satışlarının yaklaşık yüzde 3’ünü oluşturan mobilin yeni nesil ödeme sistemlerinin katkısıyla 2019 yılına kadar yüzde 9,1 büyüyeceği öngörülüyor. Buna göre dünya genelinde 2 milyar kişinin mobil yoluyla alışveriş yapacağı ve mobil satışların 32 milyar Euro’yu bulacağı düşünülüyor. Bu rakamlar mobilin tüm ticaret kanallarının içinde en hızlı büyüyen kanal olacağı anlamına geliyor. Siz de müşterilerinizin ödemelerini güvenli bir şekilde gerçekleştirmelerini sağlayarak işinizi büyütmek istiyorsanız zaman kaybetmeden iPara üye iş yeri olabilir ve gelecek hedeflerinize kolayca ulaşabilirsiniz.


Etiket


Fintech, ödeme sistemleri, mobil ticaret, mobil ödeme​​