02
İPARA FARKIİNDİRİM DÜNYASI / 1 MİLYON MÜŞTERİ / ÖZEL KARTLAR

iPara Blog

Tek bir entegrasyon yaparak e-ticaret sitenizden tüm banka ve kredi kartları ile online ödeme alın.

Yatay ve Dikey E-Ticaret İş Modellerinden Hangisini Seçmelisiniz?

  •     
  •     
Blog
20.08.2020

Yatay ve Dikey E-Ticaret İş Modellerinden Hangisini Seçmelisiniz?

     

E-ticaret, satılan ürün çeşitliliğine göre değerlendirildiğinde “dikey e-ticaret” ve “yatay e-ticaret” olarak iki sınıfa ayrılmaktadır. iPara olarak bu yazımızda, e-ticarete başlamak isteyenler için yatay ve dikey e-ticaret türlerini, bu türlerin avantajlarını ve dezavantajlarını açıkladık. 

    

Dikey E-Ticaret Nedir?

    

Dikey e-ticaret modeli, sadece belirli bir ürün ya da hizmet grubunun satışının yapıldığı e-ticaret sitelerini tanımlamaktadır. Günümüzde dikey e-ticaret modeline en uygun örnekler olarak telefon aksesuarı, kahve ya da özel tasarım tişörtler satan e-ticaret sitelerini gösterebiliriz. Bu e-ticaret siteleri sadece belirli bir ürün grubundaki ürünleri satarlar ve bu alanda uzmanlaşırlar.

    

Dikey E-Ticaret Modelinin Avantajları

    

Başlangıç Maliyeti Düşüktür: Sadece belirli bir ürün grubunun satışı gerçekleştirildiğinden, düşük miktarda stokla çalışabilirler. Bu sayede, başlangıç ve stok maliyeti düşük olur.

    

Operasyonel İş Yükü Azdır: Ürün çeşitliliğinin sınırlı olması, tedarikçi sayısının az ve tedarik sürecinin daha basit olmasını sağlar.

    

Küçük Bir Depo Yeterlidir: Dikey e-ticaretin bir diğer avantajı, az sayıda ve çeşitlilikte ürün bulundurmanın yeterli olmasından dolayı, küçük bir deponun yeterli olmasıdır.

    

Hedef Kitleye Daha Kolay Ulaşılır: Ürün çeşitliliği az olduğundan, potansiyel müşterileri belirlemek ve bu kişilere ulaşmak kolay olur.

    

Görünürlüğü Daha Fazladır: Dikey e-ticaret yöntemini kullanan firmalar, daha az ürüne daha detaylı ve zengin içerik oluşturabilirler ve bu durum da arama motorları tarafından öne çıkarılmalarını sağlar. Firmanın satışını yaptığı ürünü arayan kişilerin karşılarına öncelikle bu siteler çıkar.

    

Dikey E-Ticaret Modelinin Dezavantajları

    

Satış Hacmi Düşüktür: Sadece belirli bir ürün grubu üzerinden satış yapılması, satış hacminin yatay e-ticaret modeline göre düşük olmasına neden olur.

    

Tüketici Alışkanlıkları Değişebilir: Satışı gerçekleştirilen ürüne olan talep, tüketici alışkanlıklarına bağlı olarak bir anda düşebilir.

    

Kargo Maliyeti Yüksektir: Düşük satış hacmi nedeniyle kargo ücretleri genellikle yüksek olur.

    

Yatay E-Ticaret Nedir?

    

Yatay e-ticaret modeli, birden çok kategoride yer alan ürünlerin satışının gerçekleştirildiği ve en yaygın olarak kullanılan e-ticaret modelidir. Yatay e-ticaret modeline sahip bir firma aynı anda hem buzdolabı hem de terlik satabilir.

    

Yatay E-Ticaret Modelinin Avantajları

    

Büyük Bir Tüketici Kitlesine Ulaşabilir: Farklı kategorilerde birçok ürünün bulunması, çok geniş tüketici kitlesine ulaşmaya olanak tanır.

    

Satış Hacmi Yüksektir: Ürün çeşitliliğinin çok olması, genellikle satışların da çok olması anlamına gelir.

    

Kargo Maliyeti Düşüktür: Yüksek hacimli satış sayesinde çok düşük fiyatla kargo gönderimi sağlanabilir.

    

Tüketici Alışkanlıklarından Etkilenmez: Yatay e-ticaret modeline sahip bir e-ticaret sitesinin belirli bir kategori kimliği olmadığından, tüketici alışkanlıklarına ayak uydurması ve yeni kategorilerle satışa devam etmesi kolay olur.

    

Yatay E-Ticaret Modelinin Dezavantajları

    
  • Başlangıç Maliyeti Yüksektir: Dikey e-ticaret modeline sahip bir işletme, tek ürün grubuna ait stok bulundurmak zorundayken, yatay e-ticaret modelinde yüzlerce ve hatta binlerce farklı ürün için stok bulundurmak gerekebilir.
  • Operasyonel İş Yükü Fazladır: Ürün çeşidi arttıkça, ürünleri tedarik edecek firma sayısı da artış gösterir. Artan tedarikçi sayısına bağlı olarak, işletmenin operasyonel iş yükü artar.
  • Depo Maliyeti Yüksektir: Aynı anda binlerce ürünün stokta tutulması gerektiğinden, büyük depoya ihtiyaç duyulur ve bu da depolama maliyetlerini artırır.
  • Personel Giderleri Fazladır: Ürün ve müşteri sayısı çok fazla olduğundan; tedarik, depolama, muhasebe, yönetim ve pazarlama gibi departmanlardaki çalışan sayısı dikey e-ticaret yöntemi ile çalışan firmalara göre çok daha fazla olur.
  • Rekabet Çok Fazladır: Çok fazla rakip firma olduğundan, pazar payı düşebilir.
  • Reklam Maliyetleri Yüksektir: Uluslararası rakiplerle rekabet ederken, rakiplerle baş edebilecek şekilde tanıtım çalışmaları yapmak gerekir ve bu nedenle reklam maliyetleri artar.
    

iPara tarafından hazırlanan ve farklı konularda ilgi çekici içeriklere sahip yazılara ulaşmak için, web sitemizin Blog sayfasını ziyaret edebilirsiniz.

    

iPara ürün ve hizmetleri hakkında detaylı bilgi almak için destek@ipara.com.tr adresine e-posta gönderebilir ya da (0212) 274 72 72 numaralı telefonu arayabilirsiniz.