Tek bir entegrasyon yaparak e-ticaret sitenizden tüm banka ve kredi kartları ile online ödeme alın.
E-ticaret markaları ürünlerini satışa koyduklarında her zaman planladıkları gelirleri elde edemeyebilirler. Bunun nedenlerinden bir tanesi de yanlış kullanılan ürün yamyamlığı stratejisi olabilir. Peki, product cannibalization yani ürün yamyamlığı kavramı tam olarak ne demek?
Product Cannibalization (Ürün Yamyamlığı) Nedir?
Pazar yamyamlığı olarak da bilinen ürün yamyamlığı, bir markanın yeni ürettiği ürününün mevcut yani eski ürününe rakip olması durumudur. Bu rekabet durumunda iki ürün de aynı müşteri kitlesine hitap ediyorsa bu durum markanın pazar payındaki yerini olumsuz şekilde etkiler. İki ürün farklı hedef kitleye hitap ediyorsa da bu durum, markanızın lehine sonuçlanır.
Pazar yamyamlığı; doğru ve bilinçli kullanıldığında marka, pazar payındaki yerini daha da artırabilir. Pazar yamyamlığı stratejisini kullanarak başarısını artıran birçok marka mevcut.
Pazar Yamyamlığı (Market Cannibalization) Örnekleri Nelerdir?
Apple, Coca Cola gibi markalar ürün yamyamlığını bilinçli olarak kullanan markalardandır. Apple, iPad ürünleriyle pazar payındaki yerini artırırken iPhone ürünlerini piyasaya sürerek pazardaki yerini korudu ve büyüttü. Çünkü iki ürünün müşteri kitlesi aynı ve ürünlerin özellikleri birbiriyle kıyaslanabilecek şekilde değildi.
Benzer şekilde Coca Cola, Zero'yu piyasaya sürdü. Amacı şeker alımı konusunda endişe duyan tüketicileri Zero ürününe çekmekti. Bu karar, 18-25 yaşında şeker alımına dikkat eden birçok erkeği kola pazarına çekti. Yani bir bakıma marka, yeni müşteri kitlesi elde etti. Böylece satışları genel olarak arttı.
Olumsuz Product Cannibalization’ın Nedenleri Nelerdir?
Bilinçsiz ve yanlış bir stratejiyle pazar yamyamlığının yaşanmaması için ürünlerinizin birbiri arasında ayırt edici özelliklerinin ve tasarımlarının olduğundan emin olmanız gerekir. Ürün yamyamlaştırmaya neden olacak önemli noktalardan bazılarını şu şekilde sıralayalım:
Ürün Yamyamlığından Nasıl Kaçınılır?
Ürün yamyamlığının kötü sonuçlara neden olmaması için dikkat etmeniz gerekenler önemli noktalar bulunur. Yapmanız gerekenlerin bazılarını şöyle sıralayalım:
Bu madde ile yazımızın sonuna geliyoruz, ancak okumaya devam etmek isterseniz “Dijital Pazarlamada Kazanılmış Medyanın Önemi ve Türleri“ başlıklı yazımıza göz atabilirsiniz.