02
İPARA FARKIİNDİRİM DÜNYASI / 1 MİLYON MÜŞTERİ / ÖZEL KARTLAR

iPara Blog

Tek bir entegrasyon yaparak e-ticaret sitenizden tüm banka ve kredi kartları ile online ödeme alın.

Persona Nedir-Nasıl Oluşturulur?

  •     
  •     
Blog
16.07.2020

Persona Nedir-Nasıl Oluşturulur?

     

    

Pazarlama stratejilerinin belirlenmesinde önemli role sahip persona ile ilgili merak edilen konuların yanıtları bu yazımızda!

    

Persona Nedir? Nasıl Oluşturulur?

    

Latince kökenli bir kelime olan ve “Karakter” anlamına gelen persona, pazarlama alanında sıklıkla kullanılan bir terimdir. Yaş, cinsiyet, gelir durumu, medeni hal gibi kişisel özellikler belirlenerek oluşturulan persona, ideal müşteri tipini tanımlamak için kullanılmaktadır. iPara olarak bu yazımızda, persona ile ilgili bilinmesi gerekenleri ve persona oluşturmayı kolaylaştıracak çeşitli ipuçlarını paylaştık.

    

Persona Neden Önemlidir?

    

Persona sayesinde müşteriler ve müşteri potansiyeli olan kişiler hakkında detaylı bilgiler elde edilebilir. Elde edilen bilgiler ışığında, gerçekleştirilecek olan pazarlama ve reklam çalışmaları en doğru kişilere ulaşmış olur. Doğru planlanmış personalar sayesinde, farklı personalar içerisinde yer alan kişilere göre özelleştirilmiş reklam ve tanıtım faaliyetleri düzenlenebilir.

    

Persona Oluşturma Adımları

    
  1. Personanın kimliğini oluşturmak: Biraz garip görünse de her personaya gerçek bir insan ismi verip, oluşturulan kimliğe bir de insan fotoğrafı ekleyerek personanın akılda kalıcılığı artırılabilir ve çalışanlar tarafından kolayca tanınması sağlanabilir.
  2. Müşteri profilini belirlemek: Firmanın müşteri portföyünde bulunan ya da henüz müşteri olmamış ama firma ile etkileşim içerisine girmiş kişilerin yaş, cinsiyet, medeni durum, satın alma alışkanlıkları ve gelir durumu gibi özelliklerini belirleyip, bu kişilere ya da benzer özelliklere sahip kişilere ulaşmaya çalışmak gerekmektedir. Google, Facebook, LinkedIn ve Pinterest gibi sosyal ağların analiz uygulamaları bu çalışma için geliştirilmiş ve oldukça başarılı sonuçlar veren araçlardır.
  3. Personanın amacını belirlemek: Müşterilerin alışveriş yaparken izledikleri yol, ilgi alanları, satın aldıkları ürünlerden ya da hizmetlerden beklentileri ile ilgili bilgilere ulaşılmalıdır. Bu tür bilgiler ışığında oluşturulacak pazarlama stratejileri, müşterileri ve potansiyel müşterileri alışveriş konusunda harekete geçirebilir.
  4. Müşterilerin yaşadığı sorunları bulmak: Personayı oluşturan kişilerin alışveriş deneyimlerini inceleyerek, sıkıntı yaşadıkları ya da şikayetçi oldukları konuları belirlemeye çalışmak gerekir. Müşterilerin alışveriş deneyimlerini anlayabilmek için geri bildirim araçlarını kullanmak ya da alışveriş sonrası çok kısa bir anket kullanarak müşteri deneyimini ölçmek ve müşteri memnuniyetini artırmak mümkün olur.
  5. Personaya ulaşmak: Persona oluşturulurken elde edilen veriler ışığında birçok bilgiye ulaşılır ve bu bilgiler arasında, personanın hangi mecralarda aktif olduğu da yer alır. Önceden elde edilmiş olan bilgilerle oluşturulan personaya uygun reklam çalışması hazırlandıktan sonra, personanın aktif olduğu mecralar (sosyal medya platformları, forumlar ya da bloglar gibi) üzerinden bu personaya ulaşılmalıdır.
    

Yukarıda saydığımız adımlar yerine getirildikten sonra, aşağıdaki örneğe benzeyen bir persona oluşturulur;

    

Adı: Arda Tavşanlı

    

Yaşı: 32

    

Medeni Durumu: Bekar

    

Yaşadığı Yer: İzmir, Bornova

    

Hobileri: Arda, futbol izlemeyi ve oyun konsolunda arkadaşları ile futbol oyunu oynamayı seviyor. Zaman buldukça, vizesiz giriş imkânı olan ülkeleri gezip, fotoğraf çekiyor.

    

Amaçları: Kariyerinde yükselmek istiyor ve bunun için de çeşitli eğitimlere katılıyor. Bunun yanı sıra, Uzakdoğu ülkelerini gezmek istiyor ancak uçak bileti fiyatları nedeniyle, bu isteğini gerçekleştiremiyor.

    

Yukarıdaki örneğin özelliklerine, amaçlarına ve ihtiyaçlarına bakarak ürün ya da hizmetlerle ilgili bir kişiselleştirme ya da açıklama ile Arda’nın satın alma isteğini tetiklemek mümkün olacaktır. Bu şekilde hazırlanmış personalarla, farklı özelliklerdeki müşterilere ulaşmak ve satış yapmak, klasik pazarlama yöntemlerine göre daha başarılı sonuçlar elde edilmesini sağlayacaktır.

    

E-ticaret ve pazarlama gibi konularda bilgiler içeren yazılarımıza ulaşmak için web sitemizde yer alan blog bölümünü ziyaret edebilirsiniz. iPara ürün ve hizmetleri ile ilgili detaylı bilgi almak için, iletişim sayfamızı kullanabilirsiniz.