Tek bir entegrasyon yaparak e-ticaret sitenizden tüm banka ve kredi kartları ile online ödeme alın.
SEO (Search Engine Optimization) ve SEM (Search Engine Marketing), dijital pazarlama dünyasında sıkça kullanılan iki kavram. Ancak bu iki kavram konuya hakim olmayanlar açısından birbirine karıştırılabiliyor.
Özellikle online alışveriş firmaları ve internetten satış yapan e-ticaret siteleri için kritik olan bu iki kavram, yeni kitlelere ulaşabilmek ve pazarda öne çıkabilmek adına önemlidir. Her iki kavram da web sitelerinin arama motorlarındaki görünürlüğünü artırmaya yardımcı olur, fakat aralarında çeşitli farklar bulunur.
Bu nedenle bu yazımızda zaman zaman birbirine karıştırılabilen SEO ve SEM arasındaki farkları anlatacağız. Öncelikle SEM kavramını biraz daha açalım ve beraber inceleyelim.
SEM: Arama Motoru Pazarlaması
SEM (Search Engine Marketing) ya da Türkçe olarak Arama Motoru Pazarlaması, markaların arama motorları üzerinde daha görünür ve daha ulaşılabilir olması için yapılan çalışmalara denir.
Arama motoru reklamcılığı olarak da tanımlanan SEM, arama motorlarında ücretli reklam alımı gerçekleştirilerek web sitelerinde trafik artışı işlemlerinin bütününe denir. En popüler ve sık kullanılan SEM aracı ise Google Ads’dir.
Marka bilinirliğini ve marka değerini artırmaya yönelik bir çalışma olan SEM, müşteri kitlesini geliştirmek açısından da oldukça önemlidir. Ayrıca SEM çalışmaları ile trafiğinizi anlık arttırma şansı yakalayabilirsiniz.
Arama Motoru Optimizasyonu olarak da bilinen SEO çalışmaları ise SEM'in aksine ücretsiz çalışmalardır. SEM belirli bir bütçe için verilen reklamları kapsarken SEO çalışmaları belirli anahtar kelimelerde kalıcı bir yükseliş elde etmek için yapılan çalışmalardır. Gelin, bu karşılaştırmayı biraz daha açalım.
SEM ile SEO Arasındaki Farklar
Öncelikli olarak SEO ve SEM çalışmaları arasındaki fark; yukarıda da belirttiğimiz üzere SEM’in belli bir ücret karşılığında, SEO’nun ise içerik üretim maliyetleri hariç ücretsiz şekilde yapılabilmesidir. Yani SEO için en başta içeriği üretirken harcanan maliyet dışında performans göstermesi için yeni bir ödeme yapılmaz.
Bunun dışında bir önemli fark da hızdır. SEM çalışmalarında sonucu daha hızlı şekilde elde edersiniz ve trafiğinizi kısa süre içerisinde artırabilirsiniz. Bunun aksine SEO çalışmaları ise uzun soluklu çalışmalardır. SEO çalışmaları yaparken uzun vadeli şekilde düşünmeli ve sitenizdeki iyileştirmeleri adım adım yapmalısınız.
Bu iki dijital pazarlama kavramı arasındaki bir diğer önemli fark da doğallıktır. SEM çalışmaları ücretli reklam çalışmaları olduğu için doğallığa odaklanmaz, hızlı sonuç almaya odaklanır. Ancak SEO çalışmalarında bu durum farklıdır. SEO çalışmaları daha doğal uygulamaları kapsar ve sitenize daha organik bir trafik akışı sağlar.
Bu iki kavram, içerik bakımından da farklılık gösterir. SEO çalışmalarındaki içerikler kullanıcı deneyimini artırmaya ve kullanıcıların Google sorgularını vermeye yöneliktir. Yani daha çok kullanıcı faydasına odaklıdır. SEM çalışmalarında ise hedef daha ticari olduğu için içerikler SEO çalışmalarındaki gibi olmayabilir.
Ancak bu demek değildir ki SEM içerikleri kalitesizdir. Sadece iki kavram arasındaki içerik konseptleri ve odaklar farklıdır. Ayrıca belirtmekte yarar var: Bu iki kavramdan biri diğerinden daha iyi ya da daha üstün değildir. Markaların pazarlama stratejilerine ve ihtiyaçlarına göre ikisinden de faydalanılabilir.
Yazımızın burada sonuna geliyoruz, ancak okumaya devam etmek istiyorsanız Pandemi Sürecinde Değişen Tüketici Davranışları: Dijital Dönüşümün Yükselişi yazımıza geçebilirsiniz.